سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه مؤمن را ساکت دیدید، بدو نزدیک شوید که حکمت القا می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

دیزیچه

این شهر که دومین شهر شهرستان مبارکه محسوب می گردد با وسعت 36 کیلومتر مربع با قریب به 20 هزار نفر جمعیت در 31 درجه و 4 دقیقه عرض شمالی و 52 درجه و 48 دقیقه طول شرقی در ارتفاع 1700 متریاز سطح آزاد آب دریاها در حد فاصل 5 کیلومتری شمال شهر مبارکه (مرکز شهرستان) 35 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان (مرکز استان) و 10 کیلومتری شرق زرین شهر و (مرکز شهرستان لنجان) و در حاشیه رودخانه زاینده رود واقع شده است.

این شهر در عین بهره مندی از ساحل سرسبز و دل انگیز رود عظیم و همیشه زنده زاینده رود (که لطف و صفای خاصی را به این شهر بخشیده است) از مجاورت با کارخانجات و صنایع سبک و سنگین استان از جمله ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه گریزی نداشته است. مضافاٌ بر اینکه کارخانه سیمان سپاهان به نوعی در دل شهر جای گرفته و به شهر جلوی صنعتی بخشیده
شهر دیزیچه با بهره مندی از قدمتی دیرینه از فرهنگ و ادب و به پاس داشت 25 مسجد  50 طلبه وروحانی وپنج بقعه متبرکه  چون امامزادگان سلیمان, نصرالدین محمد, سید تقی (پیر حاجات), سیدمحمد نکوآباد ، غریب نکوآباد وبقعه چهل دختران جلوه های آیین و ادب ومعنویت را در این شهر متجلی ساخته است.
از لحاظ تاریخی, وجود اماکنه تاریخی همچون: قلعه بزی (قلعه خان لنجان), قلعه اکبر آباد قلعه حسن آباد  موید پیشینه دراز این نقطه از استان بوده و دلیلی بر حضور ماندگار در تاریخ کشور می باشد.

 


89/11/5::: 10:21 ع
نظر()